وزیر علوم به مهم‌ترین اقدامات انجام نشده آموزش عالی طی ۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکپارچه کردن آموزش‌عالی، اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه‌ها، مهارت‌محور کردن دانشجویان و تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی از جمله این اقدامات است.

اقدامات بر زمین‌ماندۀ آموزش‌عالی طی ۳ سال گذشته چیست؟

محمدعلی زلفی‌گل ادامه داد: کارهایی که باید در عرصه آموزش‌عالی طی این مدت انجام می‌دادیم اما نشد، بسیار زیاد است یکی از این کارها اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی می‌باشد که تاکید دارد آموزش‌عالی تا سرحد خودکفایی باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر چه تحقق آن نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ اما باید مورد پیگیری قرار داد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام نشده آموزش عالی بحث مهارت‌محور کردن آموزش است که ما در این زمینه گام‌هایی را برداشتیم اما در برنامه توسعه هفتم ذکر شده که باید دستورالعملی برای آن نوشته شود و در هیئت وزیران نیز مصوب و اجرا شود.

وزیر علوم تاکید کرد: اختصاص ۱۵ درصد بودجه امور پژوهشی و ۵ درصد فرهنگی در دانشگاه‌ها است که در برنامه توسعه هفتم مصوب شده و باید عملیاتی شود.

زلفی‌گل یکپارچه کردن آموزش‌عالی را یکی دیگر از اقدامات جامانده توصیف کرد و گفت: یکی از موارد آن همان موضوع صلاحیت و گواهی‌نامه استادی است، تحقق خوابگاه‌های متاهلی در حد نیاز دانشجویان، تاسیس استاد سراها برای استادان جدید و ساخت منازل برای یاوران علمی و برخی موارد دیگر باید در دولت جدید نهایی شود. چرا که گام‌هایی در این زمینه ها برداشته شد ولی کافی نبود.

وزیر علوم اظهار کرد: بندی در قانون بودجه ۱۴۰۳ با عنوان تهاتر و مولد سازی آورده شده است باید پیگیری شود. به عنوان نمونه دانشگاه خواجه نصیر در ۱۹ بخش تهران ساختمان و فضا دارد باید برای یکپارچه کردن این مراکز ساختمان‌هایی که یکپارچه هستند تهاتر یا مولدسازی شوند تا هزینه‌های ایاب‌وذهاب و مدیریت این مراکز نیز کاهش یابد.

به گفته وی، در خصوص تفاوت آموزش حضوری و غیرحضوری نیز باید اقداماتی انجام داد تا دانشجویان ما متقاعد شوند آموزش حضوری یک ضرورت است باید انجام شود.

زلفی‌گل  بر ضرورت توجه به رشته های علوم پایه در کشور تاکید کرد و گفت: شاید یکی از راه‌های تحقق این مهم این است که به جای سه دپیلم، یک دیپلم داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار داوطلب یا به نوعی نزدیک ۶۰۰ هزار نفر در رشته‌های علوم تجربی تحصیل می‌کنند تا بتوانند در حدود ۲۰ هزار رشته پرطرفدار تحصیل کنند و مابقی داوطلبان که اکثرا نیز استعدادهای برتر هستند عملا حذف یا سرخورده می شوند.

وزیر علوم ادامه داد: اگر ما یک دیپلم داشته باشیم هم در آموزش‌وپرورش بهره‌وری بالا می‌رود و هم نخبگان ما می‌توانند در رشته‌های علوم پایه، فنی‌ومهندسی و رشته‌های علوم‌انسانی تحصیل کنند و در نتیجه شاهد یک تغییر جدی در این حوزه باشیم.

زلفی‌گل تاکید کرد: بحث داشتن یک دیپلم در مدارس ضرورتی است که باید توسط مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی در این زمینه تصویب کنند.

وی در پایان به دولت جدید توصیه کرد؛ همان وعده‌های داده شده را عمل کنند و در راستای وحدت ملی گام برداشته شود یادمان باشد همه در یک تیم و کشتی سوار هستیم و باید مراقب باشیم به این کشتی که نظام جمهوری اسلامی و ایران است آسیبی وارد نشود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.